Blog

“Dones de pel·lícula”, concert amb el Josep Lluís Viladot

Em fa especial il·lusió convidar-vos al meu proper concert, que serà amb el pianista Josep Lluís Viladot el dia 26 d’octubre a les 19 al Centre Cívic La Teixonera, dins del cicle Clàssics a Horta-Guinardó. Com que aquesta edició del cicle gira al voltant de la música i l’audiovisual, hem fet una selecció de músiques que apareixen en diverses pel·lícules, tant instrumentals (el Josep Lluís al piano) com líriques. Hem pres com a fil conductor el paper de la dona, protagonista indiscutible de les peces líriques que hem escollit (tret d’un petit homenatge a la pel·lícula Farinelli). De fet, les peces operístiques que normalment sonen en pel·lícules solen correspondre al gran repertori, el més popular (i no necessàriament fàcil, ans el contrari!!), de manera que podreu gaudir d’àries ben conegudes de Bizet, Verdi, Puccini, Ponchielli i Gounod. Tot un repte!!

Per a més informació: https://ajuntament.barcelona.cat/ccivics/teixonera/p/42951/clssica-a-horta-guinard#

Tot parlant de Pauline Viardot a Catalunya Música

Avui he participat en el programa “Assaig General” de Catalunya Música per commemorar el 200 aniversari del naixement de Pauline Viardot. Podeu escoltar la meva intervenció aquí: https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/assaig-general/com-a-compositora-pauline-viardot-era-molt-eclectica-simpregnava-dels-seus-viatges-i-amistats/audio/1109932/

La Pauline Viardot-García va ser un personatge fascinant que mereix una sèrie de televisió. Gran cantant de la saga dels García, va ser a més una inspirada compositora i professora de cant… però també es va rodejar del millor de la cultura del moment. Entre les seves amistats hi trobem músics com Liszt (professor seu de piano), Chopin, Rossini, Berlioz (que se’n va enamorar), Meyerbeer, Gounod, Wagner, Massenet, Robert i Clara Schumann, Mendelssohn, Brahms, Bizet, Saint-Saëns, Fauré, Txaikovski, Rietz, etc., etc., etc.; i altres artistes com Ivan Turguènev (el seu fidel amant), George Sand, Ary Scheffer, Charles Dickens, Delacroix, Flaubert, Hugo, Zola, Pomey; així com membres de l’alta aristocràcia que anaven al seu saló. Si voleu saber-ne més, a banda d’altres biografies més a l’ús, us aconsello el llibre “Els europeus” d’Orlando Figes.

Concerts en homenatge a Ramon Currià al seu poble natal, Almatret

Aquest cap de setmana tinc el plaer de participar en dos concerts en homenatge al compositor Ramon Currià al seu poble de naixement, Almatret. El primer concert tindrà lloc el pròxim dia 24 d’abril a les 18:00 de la tarda a la sala del ball de la Societat i el segon el dia 25 d’abril durant la celebració de la missa a les 12:30 hores. Participaré junt amb la soprano Montserrat Ruiz, la mezzo Maria Guirado i el pianista i organista Josep Lluís Viladot. Per a més informació: https://app.ebando.es/bando/7f41d79f-25c2-4720-b494-8ca1711f6451-1618875074
Els dos concerts formen part del projecte que està portant a terme el Josep Lluís Viladot per rescatar el llegat musical del seu besavi, descobert fa pocs anys. Aquí teniu un tast d’una obra seva que hem interpretat ja en multitud d’ocasions i que ens encanta: https://www.youtube.com/watch?v=F-MT-8rmNnA

May be an image of 1 persona i text que diu 'Almatret, dies 24 25 d'abril de 2021 Concerts monogràfics dedicats a RAMON CURRIÀ I CAELLES (Almatret, 1.5.1881 Lleida, 1.2.1961) La recuperació del llegat musical d'aquest insigne almatretenc Aurèlia Pessarrodona Maria Guirado Soprano Josep Lluís Viladot Mezzosoprano Piano & orgue Amb la col-laboració de: Montserrat Ruiz soprano'

Propers esdeveniments: presentació i concert

La propera setmana serà ben intensa!:

  • Presentació del llibre Estudios en torno a Luis Misón, que he coordinat amb el Germán Labrador, en el “II Encuentro de Investigación de Música del siglo XVIII” de la Universitat Autònoma de Madrid, el 25 de novembre a les 15:30. Es podrà seguir online a través del link següent: https://www.youtube.com/channel/UCUD41Pd4wdhalYQvkHFu8Yg…
  • Concert “Tres segles de compositores” (obres de Maria Teresa Agnesi, Maria Malibran, Pauline Viardot, Violeta Parra i Gloria Villanueva) amb el guitarrista Raúl Sandín el dia 27 de novembre al Monestir de Sant Pere de les Puel·les, a les 20. Per sort serà en viu! Us hi esperem! Aquí en teniu un tast per anar fent boca: https://www.youtube.com/watch?v=7g5v-LsCjJw

Nou llibre: A. Pessarrodona i G. Labrador: “Estudios en torno a Luis Misón”

Acaba de sortir publicat el llibre Estudios en torno a Luis Misón, que el Germán Labrador i jo hem coordinat a la col·lecció “Estudios Musicales del Clasicismo” de l’editorial Arpegio. Aquest llibre sorgí arran del Simposi Internacional Música i teatre al segle XVIII hispànic al voltant de Lluís Misson, que es va fer a Mataró i a la UAB l’any 2016 per tal de celebrar els 250 anys de la defunció d’aquest interessant músic.

Misón és considerat un dels músics espanyols més importants de mitjans segle XVIII, en les seves múltiples facetes de compositor de música teatral (possible “pare” de la tonadilla), compositor de música de cambra i instrumentista (celebrat flautista i oboista). No obstant això, encara no hi havia cap monografia dedicada a ell. El present volum conté nou assaigs que ofereixen un ampli retrat d’un dels “pares” de la tonadilla, analitzant destacats aspectes de la seva obra i de la seva biografia: repercussió en la premsa coetània i recepció de la seva figura, adequació a les convencions musicals i teatrals de l’època, entorn familiar i genealògic, el seu paper en la gènesi de la tonadilla, la seva tècnica compositiva, així com algunes de les seves peces instrumentals més representatives. Finalment, culmina el volum la primera catalogació sistemàtica que s’ha fet de les seves obres.

Els autors que hi han col·laborat són (a més del Germán i jo): Maria Mercè Gras, José Antonio Morales, Luis Felipe Camacho, Elena Alcaraz, María Díez-Canedo, Jordi Rifé i María de la Morena. Podeu encarregar exemplars directament a la web de l’editorial: https://www.editorialarpegio.com/

Cursos Gaudir UB 2020-2021, primer trimestre: “Les òperes de Mozart” i “Òpera i mite”

Us vull anunciar els propers cursos que faré a Gaudir UB: “Les òperes de Mozart” i “Òpera i mite”. Els impartiré els dijous pel matí, de l’1 d’octubre al 3 de desembre de 2020. En el primer aprofundirem en les òperes de Mozart i el seu context de creació, tot comentant els moments musicals més importants. I en el segon veurem com l’òpera ha plasmat els mites, tant clàssics (des d’Orfeu, el mite “fundacional”) com literaris (Don Juan, Faust) i d’altres cultures (com la visió wagneriana dels mites germànics). No cal tenir coneixements musicals: són cursos pel plaer d’aprendre. De fet, ja els he impartit en passades edicions de Gaudir UB i els Juliols de la UB i han estat un èxit. Us animo a participar-hi!

Les “tonadillas” fetes Monument: cap a la reivindicació d’aquest gènere

76778257_10220925451306279_4681454558105305088_oEm fa especial il·lusió anunciar la recentíssima publicació del meu últim llibre: l’estudi i edició de les tonadillas conegudes de Jacinto Valledor del període 1768-1778, publicat a la prestigiosa col·lecció “Monumentos de la Música Española” (núm. 84) del CSIC. Es tracta d’un primer volum al què seguirà un altre amb la resta d’obres. Veure que la feina de tants anys dona aquests fruits és especialment gratificant. Agraeixo moltíssim a la María Gembero, directora de la col·lecció, tots els esforços i l’entusiasme posat en aquest projecte, així com als membres de l’editorial, al consell editor de la col·lecció, maquetador, etc.

Però el més important crec que és que PER FI es reconegui la tonadilla com es mereix. El 2002 la Begoña Lolo va treure un article titulat “La tonadilla escénica, ese género maldito”. I, malgrat el temps passat i els esforços dels investigadors, m’al·lucina veure que segueix igual de maldito: continua essent un gran desconegut no només per al gran públic, sinó també per als especialistes. Encara a aquestes alçades m’he trobat musicòlegs (alguns consagrats) plens de prejudicis cap a les tonadillas considerant-les obres menors sense interès, una mena de “sèrie B” de la música teatral hispànica, quan es tracta d’un dels gèneres més originals i rics! De fet, no en conec cap equivalent estranger tret dels intermezzi italians! A més, les tonadillas potser no tindran la profunditat d’una òpera de Cimarosa, però són un mirall (deformat per l’humor i per la naturalesa lírica del gènere) d’una època especialment rica i fascinant. Ignorar tot això és no entendre res.

Ara, gràcies a aquest llibre, les tonadillas s’han fet “Monument”. Però ja fa uns anys va sortir el llibre The Tonadilla in Performance de l’Elisabeth Le Guin, mereixedor del Premi Otto Kinkerdey de la Societat Americana de Musicologia, i fa uns mesos un article meu sobre les tonadillas a solo per a Miguel Garrido va obtenir el segon premi de l’Otto Mayer Serra Award de la Universitat de Califòrnia Riverside, per no parlar de tantes i tantes publicacions aquí i a fora i els (poquíssims) grups de música antiga que, tímidament però amb èxit, n’interpreten. Per tant, la tonadilla ja està rebent un reconeixement, fins i tot internacional. Potser va essent hora d’espolsar d’una vegada absurds perjudicis.

Nou curs, nous projectes (III): darrera les petges de Ramon Currià

grandfather-001El proper diumenge 20 d’octubre de 2019, a les 18:00, a l’Església Parroquial de Sant Francesc d’Assís (c/Ramon Turró 130, Barcelona), junt amb la mezzo Maria Guirado, participaré en un concert organitzat pel Josep Lluís Viladot per retre homenatge al compositor Ramon Currià, el seu besavi i notable músic lleidatà de la primera meitat del segle XX.

Fa un temps que el Josep Lluís està rescatant amb èxit obres del seu besavi en un munt d’arxius, sobretot familiars, de països diversos i altres fons. Gràcies a aquestes recerques, ja hem tingut ocasió d’interpretar alguna obra seva, com aquest preciós Ave Maria. En aquesta ocasió es tractarà d’un concert especialment emotiu, ja que tindrem familiars d’altres contrades entre el públic i els participants. Podeu consultar el programa sencer aquí.

Penso sincerament que val molt la pena recuperar el llegat musical de Ramon Currià i aplaudeixo la iniciativa del Josep Lluís. Val la pena seguir indagant i donar a conèixer aquestes obres! Per a més informació sobre aquest projecte i sobre la figura de Ramon Currià val la pena fullejar el blog del Josep Lluís Viladot, ple de dades actualitzades.